Onze school
Over ons
De dr. JP Heijeschool is een openbare school voor speciaal basisonderwijs. Onze school is vernoemd naar Jan Pieter Heije (1809-1876), een arts die zich in de 19e eeuw bekommerde om mensen in een achterstandspositie. Hij stimuleerde ‘het naar school gaan’ van alle kinderen in de Haarlemmermeerpolder. Onze school is gevestigd in een mooi historisch gebouw uit 1921 in het centrum van Hoofddorp.
Op de dr. JP Heijeschool geven we onderwijs op maat voor kinderen met leer- en ontwikkelproblemen. Kinderen die met extra hulp op een reguliere basisschool niet verder geholpen kunnen worden, kunnen bij ons onderwijs op maat volgen. Ze ontwikkelen zich bij ons tot zelfstandige en redzame kinderen. Ons belangrijkste uitgangspunt is dat uw kind elke dag met plezier naar school gaat, kan leren en zijn talenten kan ontdekken. Ons team richt zich daarbij niet alleen op de cognitieve ontwikkeling en het verwerven van kennis, maar ook op het verwerven van sociaal-emotionele, culturele en lichamelijke vaardigheden.
De vlieger in ons logo symboliseert vrijheid en is speels, als spel van kinderen. De draad staat voor de verbondenheid met de school en is flexibel. Waar het kan zullen we de draad laten vieren en waar het (nog) niet kan, zullen we de draad voor de veiligheid en structuur goed vasthouden. Een vlieger kan verschillende kanten op. Dit staat symbool voor de verschillende capaciteiten van onze kinderen. We spelen in op hun sterke kanten en ondersteunen de minder sterke kanten. De vlieger staat symbool voor de manier waarop wij met de kinderen werken: zelfstandig waar het kan, hulp waar nodig.
Wij geven ons onderwijs vorm vanuit onze volgende speerpunten:
Rustig en vriendelijk
Wij zorgen voor een veilig en gestructureerd pedagogisch klimaat. Rustig en vriendelijk is bij ons op school de norm.
Op eigen kracht
Wij werken aan het zelfvertrouwen van de leerling. Wij geven de leerling taken die hem/haar voldoende uitdagen zelfstandig te werken en een beroep doen op de eigen kracht op te uitdagen. We doen een beroep om op eigen kracht te leren en zelfstandig te werken.
Inzicht in eigen functioneren
Wij bieden kinderen inzicht in het eigen functioneren. Wij maken kinderen verantwoordelijk voor hun eigen gedrag en geven ze daarmee controle terug.
Ruimte creëren om tot leren te komen
Dit doen we d.m.v. rust, structuur en voorspelbaarheid. Het welzijn van het kind is daarbij het uitgangspunt.
Visie, missie en kernwaarden
Visie
Waar staan we voor…
Onze visie vormt de basis van ons handelen. We vinden het belangrijk om te kijken naar het belang en de ontwikkeling van de individuele leerling en willen ‘eruit halen wat erin zit’. Welke talenten er verder ontwikkeld kunnen worden; waar een leerling zich prettig bij voelt en wat er allemaal te bereiken is. Ieder kind heeft het recht zich te ontwikkelen en wij dragen daar graag aan bij. Ook vinden wij de omgang van de kinderen onderling van groot belang. We vinden een open houding naar elkaar, naar de kinderen en naar de ouders een basisvoorwaarde voor goed onderwijs.
Missie
Waar gaan we voor…
Met onze missie brengen we onze visie in praktijk. In de keuze en de aanbieding van de leerstof gaan we uit van de mogelijkheden van ieder kind als leerling. Het is onze missie om op een positieve en plezierige wijze met elkaar om te gaan en samen te werken. Wij richten ons daarom op het belonen van positief gedrag. Er heerst daardoor een fijne en veilige sfeer in de groepen en de leerkrachten doen er alles aan om eruit te halen wat erin zit; zelfstandig waar het kan, hulp waar nodig. Wij zijn er trots op als uw kind gemotiveerd leert en er zelf uit haalt wat erin zit. Dat hij durft aan te geven wat hij nodig heeft. Onze missie is geslaagd als uw kind trots op zichzelf is.
Kernwaarden
Kort gezegd staan en gaan wij voor:
- Plezier en motivatie
- Regels en structuur
- ‘Eruit halen wat erin zit’
- Veiligheid, vertrouwen en uitdaging
- Goede sfeer tussen ouder, kind en school
Onderwijsklimaat
Een van de meest belangrijke kenmerken van ons onderwijs is de sfeer waarin het wordt gegeven. Centraal staat de relatie tussen leerkrachten en leerlingen en ouders. De leerkracht spreekt de leerling aan op zijn handelen, en niet op zijn persoon.
Onze leerkrachten bieden leerlingen duidelijkheid en zekerheid door onder meer een vaste dag- en weekindeling. We hanteren vaste spel- en leefregels. Dat betekent dat uw kind zo consequent mogelijk benaderd wordt. Wij bieden stimulerende onderwijsleersituaties, vragen geen prestaties van uw kind die hij niet kan geven. We verwachten wel dat leerlingen ieder op hun eigen manier zorg en aandacht geven aan datgene waar ze mee bezig zijn.
Het is uw kind dat u aan ons toevertrouwt. Samenwerking met u is van belang om onze opvoedkundige en onderwijskundige doelen te kunnen bereiken. De sfeer op school en de omgang met elkaar worden positief beïnvloed door gezamenlijke activiteiten als open podium, schoolkamp, projectweek en feesten.
Schooltijden, vakanties en vrije dagen
Schooltijden
Voor alle groepen gelden dezelfde schooltijden:
Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag 8:45 – 14:45 uur
Woensdag 8:45 – 12:30 uur
De kleuters zijn om de vrijdag vrij (zie de agenda).
Op tijd naar school brengen
Kinderen en leerkrachten vinden het belangrijk en prettig om op tijd te beginnen. Dat geeft de kinderen duidelijkheid en structuur. U kunt daarbij helpen door met uw kind op tijd te zijn. De schooldeur gaat om 8:30 uur open en om 8:45 uur gaat de schooldeur ook echt dicht zodat de lessen kunnen starten.
Om zelfstandigheid van onze leerlingen te bevorderen komen de kinderen alleen naar binnen. Bij de kleuters staan er leerkrachten/onderwijsassistenten buiten bij de deur om uw kind op te vangen.
Een kwartier voor en na schooltijd is er altijd een teamlid op het plein aanwezig.
Vakantierooster 2024-2025
Herfstvakantie | 25-10-2024 | t/m | 01-11-2024 |
Kerstvakantie | 23-12-2024 | t/m | 06-01-2025 |
Voorjaarsvakantie | 17-02-2025 | t/m | 21-02-2025 |
Pasen | 18-04-2025 | t/m | 21-04-2025 |
Meivakantie | 22-04-2025 | t/m | 05-05-2025 |
Hemelvaart | 29-05-2025 | t/m | 30-05-2025 |
Pinksteren | 09-06-2025 | t/m | 10-06-2025 |
Zomervakantie | 14-07-2025 | t/m | 22-08-2025 |
Begeleiding
Om uw kind het beste onderwijs te bieden, werken er op onze school verschillende specialisten.
Gedragsspecialist
De leerkracht met als specialisatie gedrag heeft, naast een lesgevende taak aan een groep, de rol als aanspreekpunt voor collega`s over de dagelijkse praktijk m.b.t. het omgaan met gedragsproblematiek binnen de les. Ook werkt deze gedragsspecialist nauw samen met de intern begeleider, orthopedagoog en directie om te zorgen voor een doorgaande lijn in het preventief werken en het omgaan met ongewenst gedrag.
Orthopedagoog
De orthopedagoog zit wekelijks bij het zorgoverleg, denkt mee bij nieuw aangemelde kinderen en kijkt of de dr. JP Heijeschool passend is. Ze sluit soms ook aan bij gesprekken van leerkrachten met ouders en leerlingen om met alle partijen mee te denken.
Als de leerkracht vragen heeft over het gedrag van een leerling gaat ze kijken waar er ondersteuning plaats kan vinden. Hiervoor kan er een onderzoek plaats vinden bij een leerling om een beter beeld te krijgen waar het gedrag vandaan komt. De orthopedagoog voert ook gesprekken met leerlingen die hier behoefte aan hebben of aan een bepaald doel willen werken zoals meespelen met andere kinderen of vergroten van zelfvertrouwen. Daarnaast worden er op verzoek van de leerkracht sociale vaardigheden getraind d.m.v. sociaalvaardigheidsspellen.
Taalspecialisten
De leerkrachten in de JRL (kleuterbouw) zijn opgeleid tot taalspecialisten. Ze leren de kinderen om hun woordenschat uit te bouwen, bijvoorbeeld door middel van het stellen van vragen of spel en opdrachten die het gebruik van taal uitlokken. Op deze manier verbeteren we de kwaliteit en de omvang van de woordenschat van de kinderen.
Zorgcoördinator/IB’er
De zorgcoördinator organiseert alles rondom zorg. Zij zit wekelijks het zorgoverleg voor en coördineert de daaruit voortvloeiende taken. Verder coördineert zij het proces van aanname van nieuwe leerlingen. Hiernaast volgt ze de leervorderingen van de leerlingen met leerlingbesprekingen. Deze vinden twee keer per jaar plaats. Indien nodig heeft ze tussendoor gesprekken met de leerkrachten over de leerling.
Rekenspecialist
De rekenspecialist volgt de maatschappelijke ontwikkelingen rondom het rekenen op het primair onderwijs. Ze organiseert één keer per jaar een rekendag. Hiernaast adviseert ze leerkrachten over het rekenonderwijs op school.
Specialist AL
De leerkracht van de AL-groep (Alternatieve Leerlijn) is specialist als het gaat om leerlingen die stagneren in het onderwijsproces. Dit kan zowel op sociaal -emotioneel gebied of op didactisch gebied zijn. Wanneer er rondom een leerling vraagstukken op één van deze gebieden ontstaan kan zij betrokken worden bij de begeleiding.
Brugfunctionaris
Sinds dit schooljaar is een brugfunctionaris verbonden aan de dr.JP Heijeschool. Zij is er om een brug te slaan tussen ouders en school. Het kan zijn dat zij bij een oudergesprek aanwezig is. Ook kan zij gesprekken voeren met kinderen en leerkrachten over culturele zaken.
Naast bovenstaand team kunnen wij extra ondersteuning bieden via:
- De schoolarts. Regelmatig wordt u kind op onze school onderzocht door onze schoolarts. Als na een zorgoverleg (extra) onderzoek nodig blijkt, ontvangen u en uw kind daarvoor een uitnodiging. Bij dit onderzoek dient u als ouder aanwezig te zijn. Het verslag van de schoolarts wordt opgenomen in het dossier van uw kind.
- Schoolmaatschappelijk werk. Extra hulp via een schoolmaatschappelijk werker wordt ingevuld door Altra (een instelling voor speciaal onderwijs en jeugd & opvoedhulp in Amsterdam en omstreken). U kunt hiervoor worden uitgenodigd na zorgoverleg van het team.
- Fysiotherapie en logopediste. Fysiotherapie is geen officieel onderdeel van de begeleiding van onze school. Toch wordt er een aantal leerlingen onder schooltijd behandeld. De fysiotherapeut komt in overleg een dagdeel per week bij ons op school. U als ouder kiest zelf of u voor uw kind van deze begeleidingsvorm gebruik wil maken. Verwijzing en financiële afhandeling gebeurt buiten de school om. Op deze basis is er ook een mogelijkheid om een logopediste te consulteren. Ook hiervoor bent u als ouder zelf verantwoordelijk en maakt u zelf de keuze om er wel of geen gebruik van te maken. Leerkrachten kunnen hierin adviseren.
Buitenschoolse opvang
Wij bieden in samenwerking met Ons Tweede Thuis speciale buitenschoolse opvang aan. SBSO JP. Heijeschool is er voor kinderen van 4 tot 12 jaar. We bieden een stimulerende, veilige en plezierige omgeving om na schooltijd te spelen en te ontspannen. Uw kind kan op de opvang bouwen, knutselen, sporten, lezen, buitenspelen, dieren verzorgen, en nog veel meer. Er zijn verschillende contacten met sportverenigingen, de kinderboerderij en de bibliotheek zodat de kinderen volop mee kunnen doen in de maatschappij.
Op de opvang kan uw kind spelen en leren op een manier die aansluit bij zijn of haar leeftijd en ontwikkelingsniveau. Uw kind heeft een persoonlijk kindplan wat we samen met u maken en jaarlijks evalueren.
Schoolgids
Schoolgids
In de schoolgids vindt u nog meer informatie over onze school. U kunt hier de schoolgids lezen.
Aanmelden
Proces van Toelating en Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)
Om handelingsgericht en effectief te kunnen werken is een compleet dossier van de verwijzende school noodzakelijk. Een compleet dossier bevat informatie over uw kind en de hulpvraag van u en de verwijzende school.
Na advies van de verwijzende school en het Samenwerkingsverband Haarlemmermeer start de procedure van verwijzing. Na een kennismaking op onze school kan het proces van toelating starten. Onze begeleidingscommissie bestudeert de aanvraag en het dossier en kijkt of er verder onderzoek nodig is.
Uw kind heeft een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig om op een school voor SBO ingeschreven te kunnen worden. Hierin worden de streefdoelen en onderwijsbehoeften voor de leerling beschreven. Als de TLV is afgegeven, tekenen de ouders en de verwijzende school samen de TLV. Wij kijken dan voor welke periode inschrijving wenselijk is en in welke groep uw kind het beste geplaatst kan worden.
Kinderen die toegelaten worden op de dr. JP Heijeschool zijn zindelijk.